Na rynku kredytów w Polsce we wrześniu 2023 roku obserwujemy kilka istotnych trendów. Zobacz, które z nich są najważniejsze i które mogą wpłynąć na zasobność portfela kredytobiorców.
Wysokie stopy procentowe NBP i WIBOR
Wysokie stopy procentowe NBP, wysoki, choć obniżający się WIBOR, agresja Rosji na Ukrainę, wysoki poziom inflacji – te czynniki sprawiły, że w 2022 r. na rynek kredytowy nie można było patrzeć z optymizmem. Dobrą wiadomością (zwłaszcza dla kredytobiorców) jest to, że stopa referencyjna pozostaje na niezmienionej wysokości od września 2022 roku.
Według przedstawionych danych, w 2022 r. wartość nowych kredytów i pożyczek zaciągniętych przez Polaków wyniosła 143,6 mld zł. Natomiast w porównaniu do 2021 r. łączna kwota większości kredytów i pożyczek udzielonych w ubiegłym roku była niższa. Trafnie pokazuje to przykład kredytów hipotecznych, których sprzedaż zmniejszyła się o 49,1 proc. Poziom sprzedaży z 2021 r. utrzymały tylko kredyty ratalne, a wzrosty wartościowe (o 27 proc.) i ilościowe (o 22 proc.) odnotowały tylko pożyczki pozabankowe.
Prognozy na 2023 rok
Według prognoz Biura Informacji Kredytowej, w 2023 roku sprzedaż kredytów hipotecznych wyniesie 28 mld zł i będzie niższa o 38,4 proc. od osiągniętej w 2022 r. Eksperci BIK spodziewają się stabilizacji sprzedaży w I półroczu i jej niewielkiego wzrostu w drugim półroczu.
Z informacji przedstawionych przez prezesa zarządu BIK, wynika, że w roku 2023 prognozowana sprzedaż kredytów hipotecznych wyniesie 28 mld zł i będzie niższa o 38,4 proc. od tej osiągniętej w 2022 r.
Eksperci BIK spodziewają się stabilizacji sprzedaży w I półroczu i jej niewielkiego wzrostu w drugim półroczu. Mówiąc o kredytach hipotecznych, nie można też zapomnieć o dwóch istotnych aspektach związanych z rynkiem kredytów na nieruchomości:
- WIBOR zostanie zastąpiony przez WIRON,
- wejście w życie Bezpiecznego kredytu 2%.
Biuro Informacji Kredytowej spodziewa się nie tylko wzrostu sprzedaży przypadku kredytów ratalnych (do poziomu 18,5 mld zł, czyli o 2,8 proc.), ale także atrakcyjnych ofert sprzedażowych i wyższej sprzedaży związanej ze wzrostem cen.